Tasik-Tasik Tercantik Di Dunia


Tasik Tahoe, Amerika Syarikat


Ia adalah tasik air tawar yang besar yang terletak di Sierra Nevada di Amerika Syarikat. Ia adalah satu alpine tasik yang menakjubkan dan terkenal sebagai salah satu tarikan pelancong yang paling indah di kedua-dua California dan Nevada. Tasik ini terkenal dengan kejernihan air dan kecantikan gunung yang berada disekelilingnya. Ia menjadi tempat tarikan pelancong untuk beberapa aktiviti rekreasi musim panas.

Tasik Shangrila, Pakistan

 Tasik Shangrila merupakan sebahagian daripada Shangrila Resort yang terletak di wilayah Skardu Pakistan. Pakistan adalah sebuah negara membangun tetapi ia dikelilingi dengan keindahan alam semula jadi yang amat menakjubkan. Tasik ini adalah destinasi pelancongan yang menarik dan luar biasa yang mesti dilawati. Oleh kerana keindahan alam semula jadi, dikenali dengan nama Syurga di Bumi kerana keindahan yang menakjubkan, pemandangan indah dan suasana yang menenangkan.

 Tasik Five Flower, China

 Tasik Five Flower merupakan tasik yang menarik yang terletak di Lembah Jiuzhaigou, China. Ia adalah salah satu tasik yang paling indah di dunia kerana kecantikan yang sangat menakjubkan dan warnanya yang menarik kesan daripada pertumbuhan alga dan batu kapur di bawah tasik. Tasik  ini juga dinamakan sebagai Wuhua Hai. Pemandangan tasik ini sangat indah dengan pelbagai warna biru dengan bawah permukaannya dipenuhi dengan batang pokok lama .

Tasik Peyto, Canada

Tasik Peyto adalah tasik glasier yang terletak di Banff National Park di Canada Rockies. Tasik ini popular di seluruh dunia bukan sahaja kerana kecantikannya tetapi juga disebabkan oleh warna-warnanya yang berubah mengikut musim. Pada musim panas, batu-batu kecil glasier yang jatuh ke dalam tasik, menjadikan tasik ini berkilauan dengan warna biru. Tasik ini yang dikelilingi oleh gunung yang indah dan kaya dengan hutan, memberikan pemandangan yang indah.

Tasik Baikal, Russia

Tasik  Baikal adalah tasik yang terletak di wilayah Rusia, Siberia. Mengikut luas permukaannya, ia adalah no 7 tasik yang terbesar di dunia. Ia juga terkenal sebagai salah satu yang tertua, terbesar dan tasik air paling jernih di seluruh dunia. Pada tahun 1996, ia telah diumumkan  sebagai sebuah kawasan Warisan Dunia UNESCO. Ini tasik luas megah terletak di suatu kawasan yang mempunyai keindahan yang menakjubkan dengan salji yang menghiasi puncak Pergunungan Barzugin. Pada musim sejuk ,ia kelihatan sangat indah apabila airnya membeku dan di musim panas, air kelihatan dengan warna kristal biru, dan pantainya yang dikelilingi dengan warna bunga liar bermusim yang mempesonakan.

Tasik Pink, Australia

Tasik Pink adalah tasik garam menarik yang terletak di Australia Barat dan namanya diberikan kerana warnanya merah jambu. Walau bagaimanapun tasik tidak selalunya warna merah jambu.Perubahan warna air adalah akibat daripada sesetengah bakteria, alga hijau  yang apabila bertindak balas menukarkan warna air ke merah jambu. Tasik ini memberikan pemandangan yang paling menakjubkan di pantai Australia dan warna yang unik ini telah menarik perhatian pelawat dari seluruh dunia.

Tasik Yucatan Cave, Mexico

Tasik Ycatan Cave Mexico  ini terletak di Semenanjung Yucatan yang merupakan syurga seorang pengembara . Semenanjung Yucatan mempunyai batu kapur yang lembut,gua bawah tanah,sungai, tanah jerlus dan tasik dan salah satu darinya ialah Tasik Yucatan. Ia telah wujud selama berjuta tahun dan gua yang mengelilinginya amat indah dan terdiri daripada batu kapur. Terdapat banyak legenda dan mitos mengenai tempat ini menjadikan tasik ini satu destinasi yang terkenal pada hari ini. Tetapi kecantikan yang amat menakjubkan dan persekitaran yang santai dengan tasik menjadikan kawasan ini sentiasa dipenuhi dengan pengunjung.


Share on Google Plus

About Unknown

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment