HATI-HATI DENGAN SYARIKAT PENIPU NI


Jangan Tertipu!!! 

Apa yang saya akan cerita ini adalah cerita yang terjadi kepada saya dan isteri. Sengaja saya kongsikan supaya orang ramai tahu taktik terbaru kedai yang menipu mencari pelanggan. Saya dan isteri membeli belah di pasar raya Billion, Kota Bharu. Selesai membeli-belah, kami disapa oleh seorang promoter yang berdiri di escalator luar pasar raya itu.

"Abang & kakak, mari singgah di kedai kami sekejap untuk dapatkan beg percuma," ujar promoter yang menggelarkan dirinya Yuyu sambil menarik kami ke sana. Maka saya pun tengok jam (masih ada masa), jadi kami pun singgah sekejap dengan tujuan nak ambil beg percuma tadi. 

"Abang & kakak, mari dengar apa yang Yuyu nak cerita ini, sekejap je," kata promoter tadi. Maka kami tunggu seketika. 

Dalam hati saya, "orang ini mesti nak habiskan duit aku!!". 

Dia pun teruskan lagi, "Syarikat kami ada buat promosi ini. Jadi, bila abang & kakak dah dapatkan beg percuma ni, Yuyu akan daftarkan dalam sistem kami. Cuma perlu isi sedikit maklumat dalam borang ini. Bila abang dan kakak nak beli apa-apa akan datang, akan dapat diskaun 10%." Kami pun kata, ok terima kasih. 

Lepas itu, saya terus ajak isteri bangun, tetapi Yuyu minta kami dengar dulu penjelasan dia. Hati saya mula kurang selesa, tapi fikir tak tergesa-gesa dan kami pun tunggu. Dia pun ceritalah yang kedai dia ini jual banyak benda keperluan rumah yang lebih murah berbanding kedai lain.

Lepas itu dia kata, "Hari ini kami buat promosi baru, abg & kak boleh ambil sampul ni. Dalam sampul ni ada voucher RM100, RM200, RM300 dan thank you. Abg & kak boleh buka dulu." Kami pun buka. Isteri sy buka, dapat thank you. Bila sy buka, tengok2 dpt voucher RM1000. Yuyu pun buat2 terkejut. 

Dia pun terus call bhgn promosi dan lepas baca no siri voucher itu, org bhgn promosi itu sebut ade 5 keluaran je voucher istimewa yg bernilai RM1000 dan sy adlh org yg kedua. Sy makin mencuriga. Yuyu pula semangat ucapkan tahniah dan betul2 excited (pandai die berlakon). Dia pun bagitahu lg kpd kami, "kalau abg & kak beli 1 barang kami dgn menggunakan voucher ini, abg & kak akan dapat hadiah lg. Bermakna barang yg abg & kak nak beli tu berharga RM3899 ditolak dgn RM1000 (voucher) dan abg & kak dapat hadiah 1 lg barang yg berharga RM3899 juga dan 1 hadiah special. Ini bermakna, bila beli barang dgn menggunakan voucher ini (bayar lagi RM2899) abg akan dapat 2 lg barang percuma." nah, isteri sy pun excited la tp sy masih ragu2 lg. 

Si Yuyu tu mula la buat kira2, LAJU semacam je, seolah2 dia tahu nak kira macam mana sedangkan dia lupa yg tadi dia terkejut seakan2 tak tahu tentang voucher RM1000 ni. Sy layan je apa yg dia nak cerita. Lastly, dia tekan suruh beli terus barangan tersebut. Sy kata kene bagi masa bincang dulu, dah la barang2 di kedai tu agak mahal dan tak logik harganya. Dia jawab, voucher ni valid utk harini je. Isteri sy pandang kpd sy dan sy faham maksudnya (ad barang yg die berkenan la tu). Sy pun bgtau kpd Yuyu yg tak boleh buat kputusan sekarang, tp dia kata kalau sy tolak tawaran tu, sy tak dapat beli barang tu dgn voucher ni dan tak dapat 2 lagi barang percuma. 

Saya bagitahu la yg sy takde duit kalau nak bayar sekarang (saja nak pancing dia). Dia pun kata, "abg boleh bayar ansuran dan boleh daftarkan melalui kad kredit atau debit." Dia akan ambil maklumat kad (depan dan belakang). Macam la sy ni tak tahu, bende tu terlalu bahaya. Lepas tu, datang lagi seorg promoter bagitahu sy, "Ok abg macam ni, kalau abg nak tangguh, kami boleh bagi peluang sehingga esok saja dan lepas tu voucher ni tak valid dah." Sy pun setuju sebab sengaja nak tunjukkan kedai dia mahal sgt (boleh cek kat internet je pun harga barang2 tu). Tiba2 dia kata, "kalau nak tangguh esok, abg kene bg deposit." Sy pun malas nak layan lg, kalau bg deposit sah2 la tak dapat balik semua tu. Dia kata, kalau tak jadi beli barang pun, deposit boleh ambil balik sedangkan dalam resit itu ada sebut duit deposit tidak akan dikembalikan dalam bahasa inggeris. Sy pun kata, "terima kasih, sy tak berminat."

Sebelum sy nak keluar dari kedai itu, sy kata syarikat nie tipu sebab mahal dan macam2 lagi dgn suara yg agak tinggi. Promoter tu minta sy tenang dan cakap slow2, dalam masa sama ade 3 org promoter lain alihkan banting kedai supaya pelanggan di meja sebelah tak dengar apa yg sy katakan tu. Last sekali, kami keluar dari kedai tu dgn membawa 2 beg percuma tadi. Sy pun buktikan kpd isteri sy barang2 yg di jual di kedai tu terlebih mahal berbanding dgn kedai lain. Sy tunjuk melalui website Mudah, Lelong dan Seng Heng. 

Ni barang2 yg ditawarkan di syarikat Harmoni Peace Trading tu (yg lucunya, harga semua barangan itu lebih kurang je, semua mahal2 dan berjenama Eway & Zigma) :
  1. Radiant Cooker : RM3888
  2. Microwave : RM3888
  3. Air Purifier : RM3588
  4. Vacuum cleaner : RM3580
  5. Complete Kitchen set : RM3788
  6. Drinking Water Purifier : RM3899

Moral cerita ini:
  1. Jangan kita terpedaya dgn promoter begitu. 
  2. Berhati2 meneliti apa yg disebutkan itu, jgn sampai kita termakan kata2 yg disebut sebagai promosi. 
  3. Cek dan teliti dulu akad janji serta terma dan syarat dalam borang samada utk bayar deposit atau belian sebelum tanda tangan. 
  4. Kalau nak beli barang, belilah barang2 yg umum mengetahui akan kualiti barang tersebut (kualiti jenama). 
  5. Jangan dedahkan kpd sesiapa maklumat kad kredit atau debit. 
  6. Jangan tamak ketika membeli. 

Tiba-tiba, bila search kat Internet, dah ada yang tulis perkara yg sama. Ramai yang dah tertipu. 
http://pukullima.blogspot.my/2011/10/jangan-tamak.html?m=1

(Sumber: THEHYPEMEDIA.COM)
Share on Google Plus

About Unknown

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment